INTERVISIE
Intervisie is een vorm van leren van elkaar en gaat altijd over werkvraagstukken. De belangrijkste doelen zijn professionalisering van de deelnemers en innovatie. Intervisie is niet alleen een prima werkvorm om het zelfsturend vermogen van teams en individuen te vergroten (kennisdeling). Intervisie kan ook het innovatieve vermogen van uw organisatie vergroten door kenniscreatie. Om in te kunnen spelen op de snel veranderende omgeving is wendbaarheid van uw organisatie van groot belang.
Kennisdeling
De intervisiegroep is een plek waar kennis wordt gedeeld met het oog op kwaliteitsverbetering en professionalisering van de deelnemers. Uitgangspunt is dat leren makkelijker gaat als mensen aandacht en steun van collega’s ontvangen, kunnen experimenteren, op zoek gaan naar de vraag achter de vraag, nuttige adviezen krijgen en concrete resultaten behalen. Deelnemers brengen hun eigen kennis en inzichten in, waardoor het professioneel niveau van de deelnemers toeneemt.
Kenniscreatie
Kennisdeling gaat uit van het delen van bestaande kennis. Kenniscreatie gaat verder. Bij kenniscreatie creëren deelnemers aan de intervisiegroep nieuwe kennis door de bestaande kennis en inzichten in twijfel te trekken. Uitgangspunt is dat slechts een (klein) deel van de werkelijkheid bekend is. Door het bekende los te laten en anders naar situaties te kijken ontstaan nieuwe inzichten die worden vertaald in innovatieve ideeën. Door deze toegenomen innovatiekracht worden organisaties wendbaarder.
Double-loopleren
Bij het leren in intervisiegroepen is sprake van double-loopleren. Aannames, normen en waarden, overtuigingen, intenties en doelen worden in twijfel getrokken. Is dit wel het doel wat we willen bereiken? Is dit plan wel geschikt om het doel te bereiken? Deelnemers aan intervisiegroepen zijn bereid om uit de comfortzone te stappen en vanuit een ander gezichtspunt naar situaties te kijken, waardoor nieuwe inzichten ontstaan en de innovatiekracht toeneemt.
AndersManagen: begeleide intervisie
AndersManagen leert beginnende intervisiegroepen te leren van elkaar en biedt handvaten die het proces van double-loopleren ondersteunen. De groep creëert zelf een veilige leeromgeving, een plek waar fouten gemaakt mogen worden. Na een niet al te lange tijd van begeleide intervisie waarin de groep zich de basisprincipes eigen gemaakt, kan de groep verder zonder externe begeleiding.